En sammenligning av topografibasert og seleksjonsbasert verbal atferd hos normale barn og autister.
12. mai 200009:00-10:45
Syningen
Presentør
Tore Vignes |
Abstract
Michael (1985) classified two kinds of verbal behavior, topography-based and selection-based verbal behavior. Sundberg & Sundberg (1990) and Wraikat et al. (1991) compared these two classes of verbal behavior. The results favored topography-based systems and have practical implications for a change in current language training practices for mentally retarded persons. This current study is a replication of Sundberg & Sundberg (1990). It compare topography-based verbal behavior with selection-based verbal behavior by teaching two verbal relations (tact and intraverbal) with respect to ease of acquisition and accuracy, and testing for the emergence of a new relation (mand compliance). Subjects in this study are 3 normal children and 3 autistic persons. The results for normal children favored topography-based verbal behavior, and support relevant studies. For autistic persons selection-based verbal behavior was easier to acquire and was acquired more accurately than topography-based verbal behavior. These data favored selection-based verbal behavior and do not confirm conceptual analysis or relevant studies.
Resultatene fra denne studien viser at topografi-basert verbal atferd for normale barn etableres raskere, med høyere presisjon og medfører at det spontant dannes flest nye verbale relasjoner. Resultatene for gruppen normale barn støtter konseptuelle analyser (Michael, 1985) og empiriske studier (Sundberg & Sundberg, 1990; Wraikat et al., 1991) i synet på at topografi-basert verbal atferd normalt erverves raskere, med høyere presisjon og leder til flere nye relasjoner enn seleksjons-basert verbal atferd. Imidlertid synes resultatene for personer med autisme å være motsatt resultatene for normale barn, det vil si å favorisere seleksjons-basert verbal atferd. Dette støtter mye av den etablerte praksis for språkopplæring og daglig tilrettelegging for personer med autisme (Shafer, 1993). Resultatene fra denne studien innebærer at konseptuelle analyser (Michael, 1985) av topografi-basert verbal atferd og seleksjons-basert verbal atferd må vurderes med hensyn til at personer med autisme språklig ser ut til å fungere forskjellig fra andre mennesker