LEAP - Integrering av barn med autisme.

14. mai 200010:00-13:00
Dansesalen
Kategori
Ukjent
Format
Forelesning
Presentør
Geir Løland  
Abstract
Vi har tidligere mottatt denne teksten fra deg. Den bør nok omarbeides noe.) I mitt arbeid med barn med autisme i habiliteringstjenesten i Østfold har jeg arbeidet mye med integrering av barn med autisme i barnehagen. I den forbindelse tilbrakte jeg tre uker ved LEAP-preschool i Pittsburgh, PA, USA. Dette er en barnehage (3-5 år) som baserer seg på full integrering med ca ti ikke-funksjonshemmede barn og inntil fire barn med autisme i hver klasse. De har utviklet en egen(?) filosofi som omhandler integrering/inkludering og en egen metode, peer-quidance, hvor andre barn opptrer som modeller for barna med autisme. De har også et eget familieoppfølgingsprogram. LEAP kan vise til gode resultater. Jeg ønsker å presentere LEAP, deres filosofi og metoder, og komme med noen betraktninger relatert til norske forhold. Nærmere og mer konkret beskrivelse av forelesningen legges frem senere, dersom dette høres interessant ut med tanke på seminaret. For ordens skyld kan nevnes at de ser sin teoretiske forankring innen anvendt atferdsanalyse, kombinert med generell utviklingsklære og "Naturalistic Teaching".