Målrettet individuell opplæring i videregående skole for elever med psykisk utviklingshemming og/eller autisme.
13. mai 200015:00-19:00
Veslefjellhall 1
Presentør
Sverre Hellerdal | ||
Paul Tellef Hødnebø |
Abstract
Klasse for tilrettelagt individuell opplæring ved Randaberg videregående skole ble opprettet høsten 98 og består skoleåret 99/00 av fire elever, alle med store generelle lærevansker. Det er 6 hele stillinger knyttet til klassen hvorav 3 vernepleiere, 1 barnevernspedagog og 2 assistenter.
Forelesningen vil omhandle organisering av individuell opplæring i videregående skole med hovedvekt på praktisk målvalgsarbeid, utarbeidelse av opplæringsprogrammer og rutiner for evaluering og rapportering. Skjema for operasjonalisering av målvalg, opplæringsprogram, timeplaner og registrering vil bli gjennomgått og eksemplifisert. Det vil bli demonstrert hvordan de ulike enhetene knyttes sammen i et helhetlig skoletilbud for den enkelte elev. Det vil bli vist video av opplæringstiltak innenfor ulike målområder.
Vi vil gjennomgå en del erfaringer vi har gjort, gode og mindre gode sådanne, både når det gjelder tilrettelegging av rammebetingelser, og innenfor problemstillinger knyttet til spesifikke opplæringsområder. Vi vil også drøfte problemstillinger knyttet til overgangene fra grunnskole til videregående og fra videregående skole til dag-/arbeidstilbud. Metoder for kvalitetssikring av tilbudet til den enkelte elev vil stå sentralt gjennom hele forelesningen.
Målgruppe: Forelesningen passer for alle som jobber med mennesker med psykisk utviklingshemming, det være seg i bolig, skole, dagsenter eller arbeidstilbud.