Hva kan gjøres med "problemklasser" i grunnskolen.
11. mai 200214:30-16:15
Veslefjellhall 3
Presentør
Henry Liamo | ||
Gunn Kragseth |
Abstract
Vi presenterer en observasjonsmetode av klassemiljøet, hvor vi blant annet ser på: klassemiljø, struktur, læreratferd, elevatferd og ressurssituasjon.
I samarbeid med klassestyrer og andre involverte lærere gjennomgår vi observasjonene og setter så opp en klasseprofil, og vurderer ulike tiltak.
Målet er å komme fram til et opplegg hvor det legges til rette et program ved hjelp av positiv tilbakemelding til elevene for å få til en atferdsengring i klassemiljøet som letter skoledagen både for lærere og elever. "Grip eleven i å oppføre seg bra".
Vi gjennomgår: observasjon av klassemiljøer, klasseprofiler, ulike former for tiltak, gjennomføring av tiltak, foreldresamarbeid, oppsummering og avslutning av gjennomførte tiltak.