Kvalitet på tjenester for mennesker med utviklingshemming
11. mai 200209:00-12:00
Syningen
Presentør
Nils-Øivind Offernes | ||
Grethe Kvan Welle | ||
Marit Lindberg |
Abstract
Hovedfokus for arbeidsseminaret vil være hvordan man kan legge til rette for og måle kvalitet på tjenester.
Både internasjonalt og nasjonalt har det de siste årene vært en økt fokusering på hvordan man kan måle kvalitet på offentlige tjenester, spesielt med tanke på å sette tjenester ut på anbud. Fagpersoner i kommuner og bydeler i Norge må i fremtiden belage seg på å måtte forholde seg til dette. Mange fagpersoner vil måtte delta i arbeidet med å definere hvilke krav kommuner og bydeler skal stille for å sikre kvaliteten på de tjenestene de betaler for.
Prosjektet ”Modell for måling av kvalitet” arbeider med å utvikle et verktøy for å evaluere kvalitet på denne typen tjenester. Som et ledd i dette arbeidet har vi gjennomført fokusgrupper, intervjuer og en litteraturstudie. Ut fra dette arbeidet har vi identifisert et sett av kvalitetsindikatorer. Et utvalg av disse indikatorene vil bli gjennomgått på arbeidsseminaret.
Deltakerne på arbeidsseminaret vil få en kort innføring i metoder for å måle tjenestekvalitet. Deretter vil de bli bedt om å diskutere hvordan man kan legge til rette for god kvalitet, samt hvordan man kan måle kvalitet i forhold til enkeltindikatorer