Sosiale historier & visuelle forklaringsstrategier.
Metoder for fremming av sosial kompetanse hos mennesker med autisme & Asperger syndrom
10. mai 200209:00-13:00
Syningen
Presentør
Ellen Gjesti | ||
Inger Lamache | ||
Torill Fjæran-Granum |
Abstract
Sosiale historier er en metode utviklet for å hjelpe mennesker med autisme og Asperger syndrom til å se på problemutløsende situasjoner ut fra nye perspektiver. Sosiale historier har som målsetning at det nye perspektivet skal danne utgangspunkt for å velge mer hensiktsmessig atferd i framtidige, liknende situasjoner. Gjennom perspektivendring søkes det å fremme sosial forståelse og derigjennom tilrettelegges det også for generalisering av nye strategier/sosiale ferdigheter.
Metoden er utviklet av Carol Gray ( ameriansk pedagog) til bruk i forhold til godtfungerende barn og unge med autisme eller Asperger syndrom, integrert i vanlige skoleklasser. Vår erfaring er imidlertid at metoden kan gi gode resultater også i fht dårligere fungerende barn og unge med autisme, og vi har med utgangspunkt i sosiale historier utviklet en metode vi kaller ”Visuelle forklaringer” som tilpasses målpersoner med lavere forståelsesnivå.
Del 1 (første to timer) er åpen for alle)
Presentasjon av bakgrunn og fremgangsmåte for ”Sosiale historier” og ”Visuelle forklaringsstrategier”. Metodene utdypes ytterligere ved presentasjon av eksempler på historier og visning av videoklipp der effekten av historiene kan observeres.
Del 2. (Fordypningsdel med forhåndregistrerte deltakere)
Denne delen blir gjennomført som gruppearbeid, der deltakerne får prøve seg på utarbeiding av historier under veiledning av foreleserne. Det er derfor en fordel at deltakerne på forhånd har tenkt igjennom aktuelle problemsituasjoner i fht målpersoner de selv kjenner godt. Vi avslutter med en oppsummering i plenum og presentasjon av resultater fra gruppearbeid.