Utfordrende atferd som utgangspunkt for opplæringstiltak.
10. mai 200215:00-18:00
Nystølsfjellet
Presentør
Ellen Gjesti | ||
Torill Fjæran-Granum |
Abstract
Det presenteres to kasus der fellesnevneren er elever med utfordrende atferd, der tiltakene til dels går på å gi elevene nye strategier for å dekke atferdens funksjoner, og til dels på å bruke atferden på nye måter i opplæringen av elevene.
KASUS A: Viser en forholdsvis godt fungerende gutt med autisme som i perioder var så oppslukt av en særinteresse at det var til hinder for læring og samhandling. Særinteressen var skapt via et tidligere sterkt fokus på en uønsket atferd. Fokuseringen på atferden hadde ført til forsterkning av atferden samt en overopptatthet av å snakke om dette. Om innføring av nye strategier og bruk av særinteressen på nye måter.
KASUS B: Viser en multifunksjonshemmet gutt med psykisk utviklingshemming og autisme som kastet alt han fikk tak i. Om tilrettelegging for mestring som tiltak, både ved å gi gutten alternative strategier og for å ta i bruk kaste-ferdighetene i egnede aktiviteter.