Bruk av dagsplan og planmøte som middel til brukermedvirkning

9. mai 200311:15-13:00
Nystølsfjellet
Kategori
Ukjent
Format
Forelesning
Presentør
Thomas Owren  
Abstract
Forelesningen presenterer en tankemodell og en metode i arbeidet med psykisk utviklingshemmete, med utgangpunkt i erfaringer fra habiliteringstjeneste og kommunal tjenesteyting i bofellesskap. Utviklingshemmetes generelle svekkelse i kognitiv stimulushåndtering gir forhøyet behov for struktur og tydelighet i dagliglivet. Samtidig er ofte mange personale involvert i tjenesteytingen, noe som kan vesentlig forverre dette forholdet. Etablering av struktureringstiltak og samkjøring av personale blir et hensiktsmessig utgangspunkt i de fleste sammenhenger der man skal bistå utviklingshemmete. Erfaringsmessig vil behovet for dette være spesielt indikert ved forekomst av forskjellige former for utfordrende atferd hos bruker, som for eksempel utagerende atferd eller passivitet. Etter Sosialtjenestelovens kap. 6A trådte i kraft har fokus i tjenesteytingen i stor grad blitt flyttet over på tilbudssiden. Det å gi et strukturert tilbud i dag forutsetter i langt større grad dagsplanstyring av personalet, slik at tilbudet som møter tjenestemottaker kan fremstå som strukturert, oversiktlig og personuavhengig. Ett av de faste momentene i et slikt strukturert tilbud vil være planmøtet. Bruker tilbys planmøte til faste tider hver dag, kanskje mange ganger hver dag, avhengig av funksjonsnivå og behov. På planmøtet planlegger personale og bruker i skriftlig og konkret form aktivitetene de har fremfor seg, frem til neste planmøte. Tilnærmingen ivaretar både brukermedvirkning, motivasjonshensyn og miljøfaglige struktureringsbehov på en elegant og fleksibel måte. Metoden kan tilpasses alle brukere, alle funksjonshemminger og alle funksjonsnivå, og går som ”hånd i hanske” med grunnleggende intensjoner i 6A.