Opplæring av barn med autisme: Hvor kommer vi fra, hvor står vi, og hvor går veien videre?
10. mai 200311:15-13:00
Nystølsfjellet
Presentør
Are Karlsen |
Abstract
Hvilke opplæringsformer eksisterer, og hva er bakgrunnen for disse?
En gjennomgang av ulike former for opplæring som blir tilbudt barn med autisme. Disse opplæringsformene blir forsøkt sett i sammenheng med den teoretiske bakgrunnen og synet på autisme som ligger bak.
Tidlig og intensiv opplæring, basert på anvendt atferdsanalyse:
Den best dokumenterte tilnærmingen.Tidlig og intensiv opplæring, basert på anvendt atferdsanalyse, er opplæringsformen som har dokumentert best effekt ovenfor barn med autisme. Gjennomgang av dokumentasjonen som foreligger og hva som kjennetegner opplæringsformen i dag.
Hvor går veien videre: Hvordan forbedre eksisterende opplæringsform?
Opplæringsformen blir sannsynligvis aldri ferdigutviklet. Hva er svakhetene i dag, og hva gjør vi for å forbedre disse. Gjennomgang av områder som kan og bør forbedres, og ideer til forbedringer.