Akademisk skriving
7. mai 200411:15-13:00
Storefjellhall 1
Presentør
Jon A. Løkke |
Abstract
Presentasjonen omhandler akademisk skriving i et atferdsanalytisk perspektiv. Presentasjonen kan være aktuell for seminardeltakere som ønsker å endre egne skrivevaner.
Dokumentasjon i form av rapporter og artikler er ønskelig i mange settinger. Akademisk skriving er imidlertid vanskelig i den forstand at det er nødvendig med en hel rekke ferdigheter for å få skrivingen til å foregå jamt, uten prokrastinering og med lite ubehag. Presentasjonen tar utgangspunkt i noen misforståelser om akademisk skriving:
1. Gode skrivere deler ikke materialet med andre før det er perfekt
2. Gode skrivere skriver ikke før de er inspirert
3. Gode skrivere skriver ikke før de har nye og kreative ideer
4. Gode skrivere skriver ikke før de har store blokker med ledig tid
5. Gode skrivere bruker lite tid på å omarbeide manus
6. Gode skrivere er født gode skrivere
Presentasjon har som mål å sette temaet akademisk skriving inn i en historisk og atferdsanalytisk sammenheng. Et program for akademisk skriving presenteres – det blir muligens også fremlagt noen tentative data fra personer som har forsøkt å endre egen skriveatferd.