Sosio-Affektiv Ferdighetstrening (SAFT).

8. mai 200411:15-13:00
Storefjelltoppen 2
Kategori
Ukjent
Format
Forelesning
Presentør
Anne-Kristine Monsen  
Abstract
En case beskrivelse fra tverrfaglig arbeid med en mann med autisme og tvangslidelse (Obsessive-Compulsive Disorder). Målet med interveneringen er å etablere og opprettholde varig atferdsendring hos klienten selv og hos medlemmer av det sosiale miljøet rundt han. Presentasjon vil gi en beskrivelese av felles eksperimentelt samarbeid (moynahan, 2003) mellom klienten, foreldre, kommunen, skole personell, og Glenne Autismesenter. Det planlagte behandlingsforløpet vil bli beskrevet, og elementer fra trening samt data vil bli presentert. SAFT omfatter teknikker på hvordan man gjennomfører gradvis eksponering overfor stimuli som evokerer sinne og aggressiv atferd. Slike stimuli inkluderer andre menneskers atferd, krav situasjoner og frustrasjon grunnet egne mangelfulle prestasjoner i akademisk og sosial sammenheng. SAFT omfatter i tillegg trening i å gjenvinne selvkontroll gjennom systematisk trening av alternativ operant og coverant responser. Teknikker fra Aggression Replacement Training (ART) ble også benyttet. ART omfatter sosial ferdighetstrening for å etablere et funksjonelt repertoar av samhandlingsferdigheter som gir klienten reelle handlingsalternativer, sinne kontrolltrening og moralsk resoneringstrening. Goldstein, A.P. (1999). The Prepare Curriculum. Champaign, IL: Research press Goldstein, A.P. , Glick, A.P., & Gibbs, J.C. (1998). Aggression Replacement Training. Champaign, IL: Research press March, J., & Mulle, K. (2003). Tvangslidelser hos barn og uunge: En kognitiv atferdsterapeutisk behandlingsmanual. Oslo: Gyldendal Akademisk moynahan, l. (2003) Anvendt atferdsanalyse med sosiale systemer. I S. Eikeseth og F. Svartdal (Red), Anvendt atferdsanalyse: Teori og praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk