Leseopplæring

5. mai 200517:00-19:00
Nystølsfjellet
Kategori
Ukjent
Format
Forelesning
Presentør
Anniken Vig Hellerdal  
Lili Frahm Jensen  
Abstract
Forelesningen omhandler et leseopplæringsprogram som er tilpasset elever med store generelle lærevansker. Programmet er utarbeidet ved Gosen skole i Stavanger. Metodisk tar programmet utgangspunkt i Per Holth sin artikkel om leseopplæring publisert i Diskriminanten nr. 3, 1994. Videre støtter programmet seg til Åge Didriksen sitt leseverk ”Les 1-8”, og pedagogisk programvare for PC ”Aski Raski” av Ingrid Ask. Før trening er det viktig at en har kartlagt og funnet frem til effektive forsterkere, samt etablert tegnøkonomisystemer. Videre må en ha lagt nødvendig treningsmateriale som bokstavkort med samme størrelse på alle bokstaver. En bør ha pedagogisk programvare som Aski Raski og andre program som kan være nyttige til å variere opplæringen med. Dette kan være Bra for Windows, Bokstavlek, Lexia. Selve leseopplæringen gjøres med en kombinasjon av særtrening og arbeid på PC. Først særtrener en på de forskjellige trinnene, før en trener på AskiRaski. Der vil eleven få trening i presisjon og hurtig lesing. De generelle målene er: · Matching: eleven matcher alle bokstavene (-w,z,x,c og q). · Lytteratferd: eleven skal respondere riktig på alle instruksjonene gi meg…alle bokstavene (-x,c,z,q og w) · Lydering: eleven skal benevne alle bokstavene (-x,c,z,w og q) · Lesing: eleven trekker sammen forskjellige lydkombinasjoner, til ord og nonord korrekt og hurtig. Forelesningen er en praktisk gjennomgang av leseopplæringsprogrammet.