PALS (Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling)

-et skoleomfattende tiltaksprogram for forebygging og mestring av atferdsproblemer i skolen

6. mai 200509:00-10:45
Storefjellhall 3
Kategori
Ukjent
Format
Forelesning
Presentør
Anne Arnesen  
Abstract
Problematferd i skolen er en stor utfordring for elever, ansatte og foreldre. Problemene får mye oppmerksomhet samtidig med at elevenes læringsmiljø blir forstyrret. Skolen har stort behov for kompetanse og nye arbeidsmodeller som kan forebygge og mestre problematferd. PALS-programmet muliggjør en slik innsats. Det bidrar til å utvikle et positivt og trygt læringsmiljø for alle, og fremme elevenes skolefaglige og sosiale ferdigheter. PALS er bygget på forskning og erfaringsbasert fagkunnskap og tiltak med lovende resultater (bl.a. Walker, Colvin & Ramsey, 1995; Sugai, Horner & Gresham, 2002; Sprague m.fl., 2002, Sørlie, 2000; Ogden, 2001). Teoretiske bygger det på sosial interaksjons læringsteori om utvikling av tvingende negative samhandlingsmønstre (”coersive process”) (Patterson, Read & Dishion 1992) og hvordan negativ samhandling kan unngås eller trappes opp, den såkalte ”eskaleringsmodellen” (Walker, Colvin & Ramsey 1995). PALS har en differensiert tiltaksmodell der en skiller mellom tre intervensjonsnivåer ut fra elevenes risiko- og ressursnivå, der det tilrettelegges for både forebyggende og behandlingsrettede tiltak. Koblingen mellom universelle, selekterte og indikerte innsatsområder i én og samme tiltaksmodell, gjør PALS-modellen unik. Det er vektlagt proaktive strategier for å redusere problematferd og hindre at elever ekskluderes fra undervisningssituasjonen. Opplegget for implementering i den enkelte skole strekker seg over minst tre år. Det vil bli presentert erfaringer og evalueringsresultater fra PALS-programmets pilotstudie (2002 – 2005) som er gjennomført i norske barneskoler. Presentasjonen vil ha fokus på implementeringsstrategier som sikrer en vellykket gjennomføring av PALS-programmets ulike komponenter for å forebygge og mestre atferdsproblemer i skolen. Studien er gjennomført som en pre-post undersøkelse i et komparativt design.