Undervisning i atferdsanalyse
6. mai 200511:15-13:00
Storefjellhall 2
Presentør
Jon A. Løkke | ||
Gunn H Løkke |
Abstract
Presentasjonen omhandler demonstrasjoner og andre undervisningsteknikker i atferdsteori, atferdsanalyse og vitenskaplig metode. Presentasjonen kan være aktuell for seminardeltakere som er lærere, men også for deltakere som har ansvar for kompetanseheving på kommunale arenaer.
Undervisning i atferdsanalyse kan være problematisk av flere grunner. For det første kan stoffet virke teknisk og vanskelig tilgjengelig. For det andre kan studentene oppfatte at atferdsanalyse har et begrenset anvendelsesområde – nærmere bestemt problematferd hos personer med utviklingshemming. For det tredje er det konkurranse i undervisningsinstitusjonene om hvordan undervisningstiden skal fordeles mellom ulike psykologiske perspektiver. Undervisningen bør derfor inneholde eksempler, legge vekt på prinsipper som er gyldige på tvers av populasjoner og være attraktiv slik at studentene etterspør undervisning i atferdsanalyse.
Presentasjonen inneholder eksempler og utvalgte demonstrasjoner av undervisning innenfor følgende områder: Målformulering, klassisk betinging, seleksjon og shaping, diskriminasjon, N=1 design, kritisk tenkning, forsterkningsskjemaer ved hjelp av ”Sniffy – the virtual rat” og misoppfatninger om behaviorisme.