Felles oppmerksomhet
Presentasjon av et treningsopplegg i tre nivåer
Performers
Jørn Isaksen |
Abstract
Mangel på ferdigheter innen felles oppmerksomhet er ansett som et hovedproblem for barn med autisme. I denne studien ble det utviklet en treningsprotokoll basert på tilgjengelig litteratur om felles oppmerksomhet og om atferdsorienterte intervensjoner.
Treningen ble organisert i tre sekvenser, med mål å lære barna med autisme ferdigheter innen følgende områder: (1) Respondere til hint om felles oppmerksomhet (2) ta del i turtaking aktiviteter basert på ferdigheter innen felles oppmerksomhet, og (3) initiere felles oppmerksomhet. I denne studien ble det introdusert to nye komponenter, som ikke er funnet dokumentert empirisk tidligere: (a) Den voksne ble etablert som en generalisert forsterker for barnet og (b) det ble introdusert oppgaver basert på turtaking, hvor ferdigheter innen felles oppmerksomhet var målet og det som ledet til forsterkning.
Studien ble gjennomført som en enkeltsubjekt eksperimentelt design, hvor ferdigheter innen felles oppmerksomhet ble målt før og etter intervensjon, ved at barna ble testet med "Behavioral Assessment of Joint Attention". Fire 3,5 til 5,5 års gamle barn diagnostisert med autisme deltok i studien. Alle barna viste vesentlige ferdighetsforbedringer umiddelbart, etter avsluttet opplæring. Ferdighetsforbedringene var opprettholdt en måned etter avsluttet opplæring. Etter avsluttet trening og 1 måneds oppfølgingsmåling rapporterte foreldre at barna deres benyttet de innlærte ferdighetene i ulike dagligdagse situasjoner og at de viste ulike grader av glede når de gjorde det .