Hva vet vi om leseopplæring? En gjennomgang av atferdsanalytiske metoder og eksempler på praksis
5. mai 200715:00-17:00
Veslefjellhall 1
Presentør
Bjarney Hardardottir |
Abstract
Lesing er ikke noe barn lærer automatisk når de er ”modne”. I dagens norske skole har 10-15 % av barna problemer med å lære å lese. Jeg vil presentere ulike metoder brukt i leseopplæring og referere fra atferdsanalytiske studier hvor en har forsøkt å identifisere hvilke variabler som bidrar i etablering av lesing. Variablene kan deles i (1) foranledninger i form av instruksjoner og (2) konsekvenser i form av positiv forsterkning av korrekte responser og korrigering av feilleste responser. Det er også dokumentert at ”flyt” (”fluency”) er viktig for å oppnå god lesing. Jeg vil også referere fra egen studie som undersøkte om korreksjon av feillesing forbedret lesing hos fire ungdommer med psykisk utviklingshemning og autisme. Tre betingelser ble sammenlignet: Ingen korreksjon, én enkelt korreksjon, og flere korreksjoner. Ved ingen korreksjon ble korrekte responser positivt forsterket, mens feil responser ikke ledet til spesielle konsekvenser. Ved de to andre betingelsene ble feillesing korrigert. Det feilleste ordet måtte leses på nytt (fonologisk korrigering) inntil korrekt respons forekom enten én gang (enkelt korreksjon) eller fem ganger (flere korreksjoner). Korreksjon økte antall korrekte responser hos alle målpersonene. Hos to deltakere ga enkelt korreksjon best resultater, og hos to deltakere ga flere korreksjoner best resultater.
Foredraget tar utgangspunkt i en masteroppgave i ”Læring i komplekse systemer”.