Opplæring uten vafler

5. mai 200715:00-17:00
Nystølsfjellet
Kategori
Ukjent
Format
Forelesning
Presentør
Jens Petter Gitlesen  
Abstract
Anvendt atferdsanalyse har hatt et sterkt fokus på opplæring av små barn i barnehage og tidlig grunnskolealder. Dette kommer nok delvis av omtalte suksesser med tidligintervensjon for småbarn. De fleste utviklingshemmede har behov for spesialundervisning gjennom hele skolegangen. Målsetninger, tiltak og læringsmiljøet bør endres vesentlig i utdanningsløpet. Lite er skrevet om videregående skolegang for utviklingshemmede. Mange har et dårlig tilbud. Mye tid brukes på turgåing og steiking av vafler, men få har målsetning om å bli vandrende vaffelspisere. Det klages, ofte med rette, på pengemangel og lav kompetanse. Mye kan rettes på med omdisponering, endring av læringsmiljø og planmessig ressursbruk. Lovverket støtter slikt, men skolene, lærerne og PPT synes ikke å ta problemstillingen alvorlig. Spesialundervisningen i den videregående skolen vil bli problematisert. Skisser til en bedre videregående opplæringen vil bli presentert. Grunnleggende stikkord er målvalg, læringsbetingelser og en stram planlegging.