ART trening med en mann med moderat utviklingshemming
Performers
Tony Ravndal | ||
Asbjørg Merete Berget |
Abstract
ART er en metode som har vist seg effektiv i forhold til å øke sosiale ferdigheter og redusere antisosial atferd. Metoden er multimodal og består av komponentene sosial ferdighetstrening, sinnekontroll og moralsk resonering. Mennesker med utviklingshemming har ofte manglende kompetanse innen disse områdene. Det er imidlertid gjort få effektstudier av ART ovenfor denne gruppen. I denne presentasjonen vil vi gå gjennom et prosjekt hvor vi har gjennomført et standard ART program ovenfor en ung mann med moderat utviklingshemming og alvorlig problematferd. Denne atferden har forekommet siden barneskolealder og alvorlighetsgraden er av en slik art at han ved flere anledninger har blitt anmeldt for lovbrudd. Vi vil legge frem resultater i form av frekvensregistrering av problematferd, Goldsteins sjekkliste og Social Skills rating system (SSRS). Videre vil vi beskrive hvordan programmet ble implementert og gjennomført i miljøet. Til slutt vil vi drøfte når vi mener at ART er en fornuftig intervensjon i forhold til denne gruppen, og hvilke justeringer vi mener bør gjøres for å øke sjansen for gode resultater.