DABA-modellen

- Definere – Aksept – Beskrive – Aksept -

25. apr 200811:15-13:00
Veslefjellhall 1
Kategori
Ukjent
Format
Forelesning
Presentør
Janne Mari Akselsen  
Abstract
Som spesialisthelsetjeneste (eks habiliteringstjeneste eller andre spesialistteam), står vi overfor mange utfordringer når det gjelder overføring av kompetanse til kommuner. Det gjelder både når det er kommunene som ønsker våre tjenester, og når vi starter opp saker som er blitt henvist til oss fra andre avdelinger innen barne og ungdomspsykiatrisk avdeling (BUPA). Uansett hvor bra intervensjonen vi ønsker å tilby veiledning i forhold til er, så er det personene og ressursene nærmest klienten vi er avhengig av. Det er flere faktorer som er avgjørende for effekten av opplæringen. Dette er blant annet de ulike personers kompetanse i gjennomføring, samt motivasjon og ønske om å gjennomføre opplæringen. I tillegg er tidsbruk i forhold til opplæring, og for- og etterarbeid viktige faktorer. Autismeteamet i Sør-Rogaland fikk bistand fra firmaet Bjørnson Organisasjonspsykologene. Målsettingen var å lære strategier for å avklare ressurser og ansvarsforhold på et tidlig tidspunkt. Resultatet ble DABA-modellen, som står for Definere – Aksept – Beskrive – Aksept. Å benytte DABA-modellen i oppstart av nye saker har ført til: -Tydelig definering av veiledningsbehov -Tydelig ansvarsforhold -Forutsetninger for veiledningen er avklart ved oppstart av veiledningsforløpet -Raskere oppstart av veiledning -Danner et godt utgangspunkt for Individuell Plan Presentasjonen vil inneholde en gjennomgang av modellen og våre erfaringer med å anvende den. I tillegg vil det bli vist hvordan modellen nå implementeres i ”retningslinjer for samarbeid” mellom BUPA og kommunene i forhold til oppstart av nye klient saker i vår tjeneste.