Etablering av leseferdigheter hos ung mann ved hjelp av fonologisk leseopplæring.
26. apr 200811:15-13:00
Storefjelltoppen 1
Presentør
Jan-Ivar Sållman | ||
Trude Hoksrød | Sykehuset Innlandet HF |
Abstract
Forelesningen vil ta for seg leseopplæring som ble gjennomført med en ung mann med diagnosene lett psykisk utviklingshemming og ADHD. Gutten var nesten 18 år da vi startet leseopplæringen. Han hadde gått i barnehage, fullført grunnskole og var i gang med andre året på videregående skole. Han har gode ADL ferdigheter, og mestrer dagliglivet sitt bra. Til tross for 10 års tradisjonell leseopplæring har ikke gutten nevneverdige ferdigheter i å lese, mens 10 måneders individuell leseopplæring har gitt gode resultater. Leseopplæringen han mottok fra oss var basert på enkle atferdsanalytiske prinsipper og elementer fra Precision Teaching (PT). Han gjenkjente ved oppstart av leseopplæringen enkelte bokstaver og ordbilder, men gjenkjente ikke skriftlig sitt eget navn. Gutten var selv motivert for å lære å lese. Vi har bygget ”stein på stein”. Gutten leser nå enkle tekster. Presentasjonen vil kort ta for seg tidligere opplæring samt en presentasjon av trinnene i leseopplæringen han fikk fra oss.