Symposium: Det kan være langt fra teori til praksis

Faglig og etisk forsvarlighet; hva er det, og er det mulig?

26. apr 200815:00-18:00
Storefjelltoppen 2
Kategori
Ukjent
Format
Symposium
Presentør
Trude Hoksrød  
Abstract
Atferdsanalytiske prinsipper for læring ligger til grunn for en rekke metoder for opplæring og behandling. Ett viktig prinsipp er kravet til individuelt tilpassa tiltak, basert på kartlegging, funksjonelle analyser og evaluering. En rekke lovverk, blant annet helsepersonelloven og sosialtjenesteloven, stiller krav til faglig og etisk forsvarlighet. Helsepersonelloven og arbeidsmiljøloven pålegger en meldins- /varslingsplikt for uforsvarlige forhold. Symposiet tar utgangspunkt i artikkelen til Van Houten et al, JABA 1988 nr. 4; ”The right to effective behavioral treatment”. I artikkelen vektlegges individets rett til et terapeutisk miljø, som er trygt, sikkert og som tar hensyn til individets behov for å sikre effektiv behandling og en akseptabel levestandard. Viktigheten av trening i funksjonelle ferdigheter av kompetent, oppdatert personale som sikrer evaluering og behandling med de mest effektive prosedyrene beskrives også. Artikkelen til Van Houten et al. understreker viktigheten av at lite inngripende prosedyrer som benyttes over tid, kan påføre individet større ubehag enn mer intensive, omkostelige tiltak som gjennomføres for en kort periode. Satt opp imot disse punktene vil vi presentere case som tar for seg ulike sider av virkeligheten, der graden av faglig og etisk forsvarlighet varierer.