Systemarbeid i skolen

26. apr 200815:00-18:00
Storefjellhall 1
Kategori
Ukjent
Format
Forelesning
Presentør
Anne Gro Innstrand  
Abstract
10 av 27 elever i 8 F på ”Bergenhus Ungdomsskole” krever særskilt tilrettelegging. Susanne har sammensatte lærevansker. Raymond har en far som ruser seg, og kommer selv av og til ruset på skolen. Chad har psykiske vansker og har fått diagnosen opposisjonell atferdsforstyrrelse, samtidig som han også har diagnosen impressive språkvansker. Fozia har kun bodd i Norge i kort tid, hun har mye ansvar hjemme og har liten språkforståelse. Petter har ADHD, og har vært en utfordring for de fleste siden barneskolen. En av jentene er under utredning med mistanke om omsorgssvikt. Hun har mye fravær, går til og fra i timene. Lærere står ovenfor mange utfordringer. Alle elever har rett på tilpasset undervisning. Kapittel 9 a i opplæringsloven setter nye standarder for at skolen skal fremme psykisk helse og trygghet i læringsmiljøet. Samtidig blir skolenes økonomiske ressurser stadig skåret ned. Nyere forskning viser at evaluering av elever som har mottar tilbud på spesialskoler i liten grad lykkes i integrering til vanlig skole. Forelesningen vil gi en gjennomgang av hvordan anvendt atferdsanalyse kan bidra til effektive tiltak i tilretteleggingen av undervisningen. Hvordan formidle nyere forskning innen læringsteori som matnyttige tiltak for hele klassen, inkludert elevene med behov for særskilt oppfølging.