Kartlegging av ferdigheter og måling av progresjon i det ”daglige” innen TIOBA
25. apr 200915:00-16:45
Storefjelltoppen 1
Presentør
Heidi Skorge Olaff | ||
Kim Liland |
Abstract
I denne forelesningen ønsker presenteres ulike kartleggingsverktøyene som kan anvendes i oppstart av Tidlig og intensiv opplæring basert på atferdsanalyse (TIOBA) for å kartlegge ulike ferdigheter innen språk og sosiale ferdigheter. Ved å kartlegge unngår man bruke tid på å trene ferdigheter barnet allerede mestrer, trene på måter som ikke har effekt eller avslutte trening som faktisk har effekt, men hvor ønsket mestringsnivå ikke er nådd. Det essensielle ved å kartlegge er at ferdigheter blir satt i system, noe som gjør det lettere å følge barnets progresjon.
Følgende kartleggingsverktøy vil bli gjennomgått: Verbal Beahvior Milestone Assessment and Placement Program (VB-MAPP), The Assessment of Basic Language and Lerning Skill (ABLLS-R) samt kartleggingsverktøy av Leaf & McEaching og C. Maurice, G. Green & R.M. Foxx.