Opplæring i imitasjons- og matchingferdigheter for en voksen mann med Charge syndrom
26. apr 200911:00-13:00
Veslefjellhall 2 og 3
Presentør
Øystein Viskum | ||
Guri Pernille Ribe |
Abstract
Presentasjonen legger frem erfaringer fra trening i grunnleggende kommunikative ferdigheter i et prosjekt ved Conrad Svendsen Senter i Oslo. Målpersonen er 35 år gammel, psykisk utviklingshemmet, døv og har Charge syndrom. Han hadde liten erfaring med systematisk opplæring da treningen begynte.
I samarbeid med Avdeling for voksenhabilitering ved Ullevål Universitetssykehus ble prosjektet startet i 2006, og hadde som hovedmål å redusere utfordrende atferd. Etter oppstart ble det gjort utprøving av bildestyring, men det ble klart at målpersonen ikke hadde tilstrekkelige grunnleggende ferdigheter til å nyttiggjøre seg et et slikt verktøy. For å kunne bruke et slikt verktøy i fremtiden, og for å komme i posisjon til å drive systematisk opplæring, ble det satt to mål for treningsprogrammet. Delmål 1: Lære definerte imitasjonsferdigheter. Delmål 2: Lære å diskriminere mellom visuelle stimuli.
Metoden som ble valgt var positiv forsterking ved bruk av betingede forsterkere og prompt/promptfading-prosedyre. Det ble lagt opp til en trinnvis progresjon, som la til rette for at målpersonen skulle oppleve mye mestring. Treningsprogrammet ble tilpasset og endret svært ofte, slik at oppgavene hele tiden skulle være utfordrende, men samtidig mulige å mestre for målpersonen. Det ble brukt et tegnøkonomisystem, og måten betingede forsterkere ble formidlet på, ble også endret underveis i treningsprogrammet. Det samme gjelder prompting-teknikker. I presentasjonen deles noen erfaringer med effekten av slike endringer. Utvikling av trenerferdigheter i en stor og sammensatt personalgruppe er også et område som blir berørt.
Det vil bli presentert data fra treningen, samt vist videoopptak.