Opplæringsprogram om seksualitet for mennesker med utviklingshemning
Presentør
Peter B. Zachariassen | ||
Wenche Fjeld | Sykehuset Innlandet HF |
Abstract
Habiliteringstjenestene i Norge arbeider med rådgivning av utviklingshemmede på temaet seksualitet. Målsetningene er å øke kompetansen hos nærpersoner og å øke kompetansen hos den enkelte person med utviklingshemning. På denne måten ivaretas forebygging av seksuelle overgrep og at den enkelte utvikler en god seksuell helse.
Den mest naturlige arenaen for undervisningen er skoler. Derfor er det ønskelig at temaet inkluderes i skoleplanene og at lærere får økt kompetanse innen dette fagfeltet. Erfaringene viser at samarbeidsmodeller mellom habiliteringstjenesten og skolen er nødvendig og at elevene har stort utbytte av slik undervisning.
I den senere tid har det kommet til mye nytt undervisningsmateriell, og det har vært en målsetting for oss å sette dette inn i en pedagogisk plan som vi har utarbeidet basert på flere års erfaringer. Denne presentasjonen vil gjennomgå og evaluere den pedagogiske planen samt noe av det mest brukte undervisningsmateriell.
Grunnlaget for evalueringen er 43 elever, fordelt på 10 grupper, alle fra videregående skoler. Elevene ble pre- og post testet med kartleggingsverktøyet SexKunn, og de ble intervjuet etterpå om hvordan de hadde likt ”kurset”. Lærere som var ”kursledere” ble de pre- og post intervjuet i forhold til holdninger og om hvordan programmet og undervisningsmateriellet fungerte. ”Kurset” gikk over 12 uker, med ca. 70 minutters undervisningstid pr uke.