Symposium: Bruk av atferdsavtaler (”avtalestyring”) i ungdomsskolen
25. apr 200915:00-18:00
Nystølsfjellet
Presentør
Børge Holden |
Abstract
Atferdsavtaler (tidligere ofte kalt avtalestyring) går enkelt sagt ut på å definere atferd som skal forsterkes, hvordan den skal forsterkes og betingelser for at forsterkning skal skje. Klienten kan delta i utformingen av alt dette hvis han eller hun kan og vil. Atferdsavtaler er en godt dokumentert og robust metode. Ikke minst er det en enkel måte å påvirke atferd på i mange sammenhenger. Det siste er viktig i situasjoner hvor det kan være praktisk vanskelig eller lav motivasjon for å iverksette mer komplisert behandling, som i skolen. Mange elever i skolen har atferdsproblemer og viser liten faglig innsats. Atferdsavtaler kan være en enkel og effektiv måte å oppnå endringer på. Etter en generell innledning kommer det fire framlegg som viser bruk av enkle atferdsavtaler i ungdomsskolen.
Behandling av skolenekting hos gutt
- Jan-Ivar Sållman
Forebygging og reduksjon av utfordrende atferd hos jente med moderat utviklingshemning
- Kai-Ove Ottersen
Behandling av angrep og uro hos gutt med ADHD
- Jørn Kroken