ADHD og atferdsanalyse
En gjennomgang av forskning på årsaker og behandling
7. mai 201015:00-16:45
Nystølsfjellet
Presentør
Gunn H Løkke |
Abstract
ADHD er vår mest utbredte funksjonshemming og rammer mellom 3 og 5 % av befolkningen. ADHD kan medføre akademiske, sosiale og atferdsmessige problemer. Mye forskning gjøres på forhold som angår ADHD, både i grunnforskningsmiljøer og i klinisk praksis. Forelesningen er tenkt å gi et sammendrag av den atferdsanalytiske baserte kunnskapen om ADHD. Nyere nevrobiologisk forskning indikerer at ADHD er en forsterknings- og innlæringsforstyrrelse i flere av hjernens dopaminerge baner. Forelesningen tar utgangspunkt i denne forskningen. 70 års behandlingsforskning indikerer at hovedandelen av effektiv behandling ved ADHD er atferdsbasert (Nathan & Gorman, 2007). Effektive, evidensbaserte atferdsanalytiske tiltak ved ulike problemer ved ADHD presenteres.