"Jens" tilbake til skolen, via godt samarbeid, vilje til nytenkning, økonomi og et akvarium.
En case-presentasjon om en 12 år gammel skolevegrer med autismespekterdiagnose
8. mai 201009:00-10:45
Storefjellhall 1
Presentør
Torhild Lien | Ringerike sykehus, BUP |
Abstract
Caset tar for seg hvordan det ble arbeidet rundt en gutt med Autismespekterdiagnose og hans skolevegring. Mange instanser var involvert i arbeidet, og starten på prosessen bar preg av stort konfliktnivå mellom skole og hjem.
Første del av presentasjonen vil redegjøre for tiltak som ble gjennomført for å dempe konfliktnivået og få fokus over på tiltak rundt gutten. Ett sentralt mål var å få partene til å fokusere på resultater, - ikke intensjoner.
Andre del vektlegger viktigheten av utredning og, ikke minst, informasjonen fra utredningen til foreldre og lærere. Utredningen avdekket en meget ujevn funksjonsprofil. Sammen med en synshemning forklarte denne blant annet guttens store vansker med å orientere seg.
Siste del beskriver hvordan man, via ekstra bevillinger, bygde opp et eget skoletilbud for gutten og hvordan det ble arbeidet for å få ham tilbake til skolen. Sentralt i denne delen er atferdsanalytisk baserte elementer i forhold til bl.a. demping av stress, timing av informasjon, kartlegging av forsterkende hendelser, fokus på mestring, og å etablere alternative atferdsmessige strategier for ham. Parallelt med slike tiltak ble også programmet ”Psykoedukasjon: Jeg er noe helt spesielt" gjennomført ved BUP. I presentasjonen blir det vist data av progresjon i samtaler med behandler/terapeut fra gjennomføringen av programmet. I denne forbindelse vil også betydningen av relasjonen til klienten vil bli drøftet.