Kartleggingsverktøy i forsterket skoletilbud
Performers
Janne Mari Akselsen |
Abstract
Etter mange år med veiledning inn mot skolene, spesielt ift elever med autismespekterforstyrrelser, ser vi behov for et mer detaljert kartleggingsverktøy i de ulike fagene. Ofte må vi tilbake til førsteklasse pensum i enkelte fag for elever som har gått flere år på skolen. Grunnferdigheter, som er avgjørende for å mestre mer avanserte ferdigheter på senere trinn, læres ofte på småskoletrinnene.
Autismeteamet i Sør-Rogaland har tatt utgangspunkt i Kunnskapsløftet for 2. og 4. klasse i mattematikk. I tillegg har vi sett på ulike halvårsplaner og læreverk. Ut fra dette har vi operasjonalisert målsettinger i faget og laget progresjonslinjer for 1-4 klasse med tilhørende testbatteri. Resultatene fra kartleggingen fremstilles visuelt med skraverte felter for hver målsetting.
Presentasjonen vil inneholde en gjennomgang av de ulike delene som er ferdige av kartleggingsverktøyet, samt eventuelle erfaringer med bruken av det. Det skal også utarbeides tiltaksskjema knyttet til de ulike målsettingene, og liknende verktøy for andre fag. Vi ser for oss at dette vil kunne være et godt hjelpemiddel for valg av målsettinger i skolen uavhengig av diagnose.