Utvikling av motiverende mål i klinisk arbeid
8. mai 201009:00-11:45
Storefjellhall 2
Presentør
Jon A. Løkke | ||
Gunn H Løkke | Høgskolen i Østfold |
Abstract
Anvendt atferdsanalyse kjennetegnes blant annet ved å være atferdsorientert (behavioral), viktig for den som ber om hjelp (applied) og det tas hensyn til generalisering. Gode målformuleringer er atferdsspesifikke, viktige, litt vanskelig oppnåelige og kan bidra til at kjerneatferder blir lært. Mål er i prinsippet beskrivelser av fremtidige tre-terms-kontingenser, og hensikten med mål er å øke sannsynligheten for at disse utsagnene om fremtiden faktisk blir virkelighet. Mål har vært sentrale i psykologien i 100 år. Det finnes empiri på at mål virker motiverende.
Målformuleringer er sentrale i anvendt atferdsanalyse og målrettet miljøarbeid. Utforming av mål er en ferdighet som bør forekomme med fin flyt fordi nye mål stadig bør erstatte mål som er nådd. I workshopen gir vi en kort oversikt over målteori, øver på å analysere 20 til 40 mål og formulerer noen nye mål. Antall deltakere er begrenset til 25.