Bidrar høgskoleutdanning til faglig forsvarlig bruk av tvang og makt?
13. mai 201115:00-16:45
Storefjelltoppen 2
Presentør
Bjørn Roar Vagle | ||
Børge Holden | Stavanger kommune |
Abstract
Kapittel 4A i sosialtjenesteloven peker på at kompetanse er viktig i tjenesteyting til personer med utviklingshemming og utfordrende atferd, og er opptatt av at rammeplaner for høgskoleutdanningene tar for seg kompetanse som rundskrivet til kapittel 4A etterspør. Forelesningen går igjennom hvilken kompetanse dette er, og hvor mye den er ivaretatt i sentrale høgskoleutdanninger. Kapittel 4A krever også at høgskoleutdannet personale skal være med og utføre tvang i forbindelse med systematisk skadeavverging, for å sikre en faglig forsvarlig gjennomføring. Forelesningen gjennomgår derfor også resultatene fra en empirisk undersøkelse av betydningen av at personell med høgskoleutdanning er til stede ved utøvelsen av tvang. Resultatene indikerer at utdanningskravet er for generelt, og at det ikke sikrer at tvang skjer på en etisk og faglig forsvarlig måte.