Reduksjon av påtrengende prompts under måltider ved hjelp av personalopplæring

En replikasjonsstudie

13. mai 201117:00-18:30
Kategori
Ukjent
Format
Poster
Presentør
Jon A. Løkke  
Aud Helen DrabløsHøgskolen i Østfold 
Turid M. StrandHøgskolen i Østfold 
Britt ThorvaldsenHøgskolen i Østfold 
Jørn Arve VoldRåde kommune 
Abstract
Måltidet er den aktiviteten som gjentar seg flest ganger i døgnet, og det er viktig å ha fokus på å opprettholde ferdigheter lengst mulig. Vi har målt hvor mye prompts beboere mottar fra personal i utgangspunktet. Våre registreringer viste at velmenende personal i stor grad ”gjør for” beboere som innehar ADL ferdigheter for å gjennomføre måltidene selvstendig. Målet med studien var å redusere ”pleier gjør for” og øke ”beboer gjør selv”. Tiltaket besto av et 2 timers personalopplæringskurs i tilpasset promptbruk. I tillegg deltok forfatterne under 12 måltider for få lært opp flest mulig. Effektene ble målt ved nedgang i bruk av påtrengende prompts i forhold til beboernes faktiske ferdigheter.