Seksualpolitikk i boligen
Performers
G. Hilde Lunde |
Abstract
En ønsker å presentere resultater fra en pilotstudie. Det er utført to fokusintervjuer med 13 studenter ved videreutdanningen i ”Sexologi og funksjonshemming” ved Høgskolen i Akershus (HIAK). De kom fra ulike tjenestesteder og ulike fylker i Norge. Formålet med studien var å få frem hvilke metoder, erfaringer og opplevelse ansatte har i sitt arbeid omkring temaet sexologi. Det ble stilt to spørsmål; det første omhandlet hvilke utfordringer ansatte står ovenfor i sitt arbeid når det gjelder temaet sexologi, og det andre omhandlet hvilke reaksjoner ansatte får fra kollegaer og ledere ved arbeidsstedet når de arbeider med temaet.
Ut i fra dataene synes det som om det fremdeles er vanskelig å snakke fritt om mennesker med intellektuell funksjonsnedsettelse (IF) og deres seksualitet. Den enkeltes problemer innenfor temaet sexologi blir trolig ikke behandlet på en fagetisk riktig måte i dag. Opplæring i ferdigheter knyttet til seksualitet og hjelp til å gjøre gode valg er nesten fraværende. Ansatte benytter i liten grad vanlige opplæringsmetoder når det gjelder seksuell adferd. De som arbeider med temaet seksualitet får ellers liten støtte fra ledere eller andre kollegaer. Fra kolleger kan de møte en viss latterliggjøring, bagatellisering eller fortielse. Studien viser at både tjenesteyter og tjenestemottaker har store opplæringsbehov.