Symposium: Variabler som influerer respondering i henhold til stimulusekvivalens
13. mai 201109:00-13:00
Storefjellhall 2
Presentør
Erik Arntzen |
Abstract
Stimulusekvivalens er et av de forskningsfeltene som har vært framtredene innen atferdsanalyse over lang tid. Forskningstradisjon startet med en serie studier knyttet til lesetrening som Murray Sidman og hans kollegaer gjennomførte på 70-tallet. Selv om utgangspunktet altså var anvendt, har de fleste studier på stimulusekvivalens som har blitt gjort i ettertid vært knyttet til grunnforskning., I de senere år har det derimot også blitt gjort en rekke anvendte studier. Vi ville i dette symposiet presentere noen eksperimenter fra de forskningsprosjektene som foregår i laboratoriet ved Høgskolen i Akershus. I hovedsak vil dette være eksperimenter som fokuserer på variabler som påvirker etablering av betinget diskriminasjon og respondering i henhold til stimulusekvivalens. Vi presentere også resultater fra eksperimenter innen nærliggende områder som”remembering”. I tillegg vil vi presentere data fra et større forskningsprosjekt i forhold til demens.
Stimulus Equivalence - An Introduction
- Erik Arntzen
Training Structures and the Formation of Equivalence Classes
- Steffen Hansen
- Erik Arntzen
Response to Sample Requirements in Stimulus Equivalence Procedures
- Live Fay Braaten
- Christoffer Eilifsen
- Erik Arntzen
Maintenance of Baseline Conditional Discriminations During Tests for Stimulus Equivalence
- Christoffer Eilifsen
- Erik Arntzen
Training Conditional Discriminations in Delayed Matching-to-Sample and Linear Series Training Structure
- Torunn Lian
- Erik Arntzen
Delays in Matching to Sample With Distracters
- Aleksander Vie
- Erik Arntzen
Establishing Equivalence Classes in Children Using Familiar and Abstract Stimuli and Many-to-One and One-to-Many Training Structures
- Silje Nikolaisen
- Erik Arntzen
Use of Delayed Matching-to-Sample Procedures in Patients with Dementia
- Hanna Steinunn Steingrimsdottir
- Anette Brogård Antonsen
- Erik Arntzen