Avtalebaserte systemer i normalskolen
Performers
Eli Marte Rusten |
Abstract
Presentasjonen beskriver et avtale system tilpasset en ungdomsskole elev, med asperger diagnose, som har all undervisning i vanlig klasse. Systemet er orientert rundt oppgaver innenfor de vanlige fagene i mønsterplanen. Eleven har morgenmøte med skolens kontordame kl 0800, der evaluerer de gårsdagens plan, setter poeng for utførte oppgaver over på bonussøyler. Videre får han tildelt en meny over dagens fag og oppgaver. Her kan eleven velge vekk 2 oppg. han ikke ønsker å gjør, for så å føre de resterende over på dagens plan. Begge underskriver avtalen og møteansvarlig ønsker lykke til. Alle oppgaver har nøyaktig utformede kriterier, så eleven vet nøyaktig hva de innebærer og dermed hva som må til for å få underskrift fra lærer i utførtkolonnen. Eleven har gode evner, men nektet å gjøre oppgaver, svare på spørsmål eller gjennomføre prøver. Hvis han ble presset eller mast på ble han rasende, bannet veltet stoler og raste ut av klasserommet. Systemet har ført til at eleven gjør oppgaver, tar prøver og har fått greie karakterer i alle fag.
Gjennom denne presentasjonen vil vi legge vekt på prosessen i utarbeidelsen av oppgavekriteriene, der lærerne ble nødt til å definere innhold og tydelige mål. Videre vil vi legge vekt på hvordan gode kriterier kan hjelpe elever med forståelsesproblemer, til å få oversikt og forstå hva oppgaven faktisk går ut på. En utfordring i skolen kan også være å få lærere til å holde opp med lange forklaringer og uhensiktsmessige straffeprosedyrer. Reglene for personalatferd er beskrevet klart og tydelig, noe som ofte gjør arbeidssituasjonen til den enkelte lærer lettere.