Effektene av distraherende oppgaver under et retensjonsintervall i en delayed matching-to-sample prosedyre og respondering i henhold til stimulusekvivalens

27. apr 201217:00-18:30
Kategori
Ukjent
Format
Poster
Presentør
Jon Magnus EilertsenHøgskolen i Oslo og Akershus 
Aleksander VieHøgskolen i Oslo og Akershus 
Erik Arntzen  
Abstract
Hukommelse er vidt benyttet begrep tatt i fra dagligtale, som omfatter kompleks menneskelig atferd. Kognitiv psykologi benytter dette begrepet som et samlebegrep på omfattende komplekse atferdsprosesser som ofte forekommer privat, og utenfor observasjonsrekkevidde. Ved å manipulere miljøvariabler, og benytte seg av eksperimentelle atferdsanalytiske metoder, vil vi kunne komme et skritt nærmere en atferdsanalytisk fortolkning av kompleks menneskelig atferd som hukommelse og problemløsningsatferd. I den presenterte studien var det seks deltakere (3 kvinner og 3 menn) med en gjennomsnittsalder på 27 år. Eksperimentet ble arrangert i en ABA design, der fase A er uten distraktoroppgave og fase B er med distraktoroppgave. Det ble benyttet en delayed matching-to-sample prosedyre, med et 3 sekunders retensjonsintervall. Det ble benyttet 3 stimulussett, ett sett for hver betingelse der det var 3 klasser og 3 medlemmer per klasse i hvert sett. Stimuli besto av abstrakte symboler. Distraktoroppgaven ble presenter i retensjonsintervallet under testen i B betingelsen. Distraktoroppgaven besto av en enkel labyrint, der deltakeren måtte føre muspekeren til en grå boks langs den ene veggen merket ”finish”. Hvis muspekeren ble ført inn i veggen, ble den automatisk ført tilbake til utgangspunktet. Det ble benyttet en many-to-one treningsstruktur. Resultatene viste at fem av seks deltakere responderte i henhold til stimulusekvivalens i første betingelse uten distraktoroppgave, fire av seks i andre betingelse med distraktoroppgave og seks av seks deltakere i siste betingelse uten distraktoroppgave.