Implementering av atferdsanalytiske systemintervensjoner og læringsmiljø i barneskoler
27. apr 201217:00-18:30
Presentør
Karoline Giæver Helgesen | ||
Anne-Lise Stokken | Høgskolen i Oslo og Akershus | |
Cathrine Berg-Mortensen | Høgskolen i Oslo og Akershus | |
Stjärnborg Pauline | Høgskolen i Oslo og Akershus | |
Mohsen Bahari | Høgskolen i Oslo og Akershus | |
Elisabeth Edquist | Høgskolen i Oslo og Akershus |
Abstract
Helskole positiv atferdsstøtte og FiN STIL er systemintervensjoner som delvis er basert på atferdsanalytiske prinsipper, hvor formålet er å redusere problematferd og fremme prososial atferd og et godt læringsmiljø. I forlengelsen av utviklingen av Helskole positiv atferdsstøtte i USA er det utviklet flere verktøy for å kartlegge implementering, oppfølging og effekter. Gjennom en casestudie samlet vi data på to barneskoler vedrørende implementering av de faktorene som er viktige for at ønsket effekt på atferd og læringsmiljø kan oppnås. Formålet var å se om viktige faktorer var implementert og hvordan elevene opplevde sitt læringsmiljø. Resultatene diskuteres opp mot den statlige elevundersøkelsen for 2011.