Implementering av universelle tiltak og endring av lærer- og elevatferd

Vil implementering av PALS eller Olweus påvirke læreres og elevers atferd?

Kategori
Ukjent
Format
Innlegg i symposium
Performers
Bahari MohsenHøgskolen i Oslo og Akershus 
Elisabeth EdquistHøgskolen i Oslo og Akershus 
Cathrine Berg-MortensenHøgskolen i Oslo og Akershus 
Karoline Giæver HelgesenHøgskolen i Oslo og Akershus 
Anne-Lise StokkenHøgskolen i Oslo og Akershus 
Pauline StjärnborgHøgskolen i Oslo og Akershus 
Abstract
Vi har sett på to barneskoler, en som har PALS og en som har Olweus-programmet. Begge skoler har blitt målt på implementering med verktøy tilpasset universelle intervensjoner som PALS. I tillegg har vi på begge skoler sett på lærer- og eleveatferd i undervisning og pauser. I undervisning har vi sett på læreres tilbakemeldinger og elevers uro/konsentrasjon i timene. I pauser har vi sett på elevenes samhandlingsmønster og læreres håndtering av ulike hendelser. I tillegg har vi gjennomført en spørreundersøkelse blant elever og lærere. Det vil bli presentert data fra observasjoner og spørreundersøkelser.