Implementering av universelle tiltak og endring av lærer- og elevatferd
Vil implementering av PALS eller Olweus påvirke læreres og elevers atferd?
Performers
Bahari Mohsen | Høgskolen i Oslo og Akershus | |
Elisabeth Edquist | Høgskolen i Oslo og Akershus | |
Cathrine Berg-Mortensen | Høgskolen i Oslo og Akershus | |
Karoline Giæver Helgesen | Høgskolen i Oslo og Akershus | |
Anne-Lise Stokken | Høgskolen i Oslo og Akershus | |
Pauline Stjärnborg | Høgskolen i Oslo og Akershus |
Abstract
Vi har sett på to barneskoler, en som har PALS og en som har Olweus-programmet. Begge skoler har blitt målt på implementering med verktøy tilpasset universelle intervensjoner som PALS. I tillegg har vi på begge skoler sett på lærer- og eleveatferd i undervisning og pauser. I undervisning har vi sett på læreres tilbakemeldinger og elevers uro/konsentrasjon i timene. I pauser har vi sett på elevenes samhandlingsmønster og læreres håndtering av ulike hendelser. I tillegg har vi gjennomført en spørreundersøkelse blant elever og lærere.
Det vil bli presentert data fra observasjoner og spørreundersøkelser.