Innlæring av samsvarsbøying av farger hos 2 gutter med spesifikke språkvansker
28. apr 201209:00-10:45
Syningen
Presentør
Thomas Haugerud | ||
Marcus Drange Hansen | Kapellveien habiliteringssenter | |
Sophia Wessel Carlsen | Kapellveien habiliteringssenter |
Abstract
Barn som følger normal utvikling vil innen de er 5 år stort sett snakke syntaktisk og grammatisk riktig. Barn med spesifikke språkvansker gjør ikke dette i liknede grad. I et atferdsanalytisk perspektiv kan dette omhandle autoklitisk verbal atferd og intraverbale rammer. Verbal atferd som er under kontroll av ikke- verbale stimuli kalles tact. Dersom en ser en bil med fargen gul, heter det “en gul bil”. Dersom en ser et fly med samme farge heter det “et gult fly”. Endring av endelse på adjektivet avhengig av om substantivet er et hankjønns- eller et intetkjønnsord kalles samsvarsbøying. I denne studien ble det benyttet to deltakere på 6 og 9 år. Begge guttene hadde diagnose F.80.2, impressiv språkforstyrrelse. Deltakerne viste noe bruk av artikler i språket, men ingen av guttene samsvarsbøyde farger ved baseline. Først lærte barna stabil benevning av riktig artikkel til substantivet før de lærte samsvarsbøying for fargene blå og grønn. De ble deretter testet for om de mestret å samsvarsbøye for fargene gul og rød. Vi hadde en hypotese om at etablering av artiklene en og et ville få intraverbal kontroll over bøyningsformen til adjektivet. Den ene gutten generaliserte ikke samsvarsbøying til utrente eksemplarer, mens den andre generaliserte bøyningsformen til både utrente farger og med ukjente substantiver. Det ble benyttet multippelt probe design for begge barna. Det vil bli vist video av innlæringen og resultater.