Kartlegging av elevatferd og læreratferd ved ulike systemintervensjoner

27. apr 201217:00-18:30
Kategori
Ukjent
Format
Poster
Presentør
Karoline Giæver Helgesen  
Anne-Lise StokkenHøgskolen i Oslo og Akershus 
Cathrine Berg-MortensenHøgskolen i Oslo og Akershus 
Stjärnborg PaulineHøgskolen i Oslo og Akershus 
Mohsen BahariHøgskolen i Oslo og Akershus 
Elisabeth EdquistHøgskolen i Oslo og Akershus 
Abstract
Helskole positiv atferdsstøtte og fin stil er systemintervensjoner som delvis er basert på atferdsanalytiske prinsipper, hvor formålet er å redusere problematferd og fremme prososial atferd og et godt læringsmiljø. I forlengelsen av utviklingen av Helskole positiv atferdsstøtte i USA er det utviklet et verktøy for å kartlegge endringer i regelbrytende atferd som følge av systemintervensjon, såkalte hendelsesrapporter. Gjennom en casestudie observerte vi faktisk forekomst av regelbrytende atferd i og utenom undervisning, samt læreres bruk av positiv og negativ feedback på elevenes atferd. Et spørsmål var om de ulike intervensjonene ville gi forskjeller i observert elevatferd og læreratferd.