Kartlegging av elevatferd og læreratferd ved ulike systemintervensjoner
27. apr 201217:00-18:30
Presentør
Karoline Giæver Helgesen | ||
Anne-Lise Stokken | Høgskolen i Oslo og Akershus | |
Cathrine Berg-Mortensen | Høgskolen i Oslo og Akershus | |
Stjärnborg Pauline | Høgskolen i Oslo og Akershus | |
Mohsen Bahari | Høgskolen i Oslo og Akershus | |
Elisabeth Edquist | Høgskolen i Oslo og Akershus |
Abstract
Helskole positiv atferdsstøtte og fin stil er systemintervensjoner som delvis er basert på atferdsanalytiske prinsipper, hvor formålet er å redusere problematferd og fremme prososial atferd og et godt læringsmiljø. I forlengelsen av utviklingen av Helskole positiv atferdsstøtte i USA er det utviklet et verktøy for å kartlegge endringer i regelbrytende atferd som følge av systemintervensjon, såkalte hendelsesrapporter. Gjennom en casestudie observerte vi faktisk forekomst av regelbrytende atferd i og utenom undervisning, samt læreres bruk av positiv og negativ feedback på elevenes atferd. Et spørsmål var om de ulike intervensjonene ville gi forskjeller i observert elevatferd og læreratferd.