Opplæring basert på anvendt atferdsanalyse for barn med forsinket språkutvikling.
27. apr 201215:00-16:45
Syningen
Presentør
Marcus Drange Hansen | ||
Mari Østgaard | Kapellveien habiliteringssenter | |
Sophia Wessel Carlsen | Kapellveien habiliteringssenter |
Abstract
Av de barn som blir henvist Kapellveien habiliteringssenter, er det mange som av ulike årsaker har forsinket språkutvikling, men ikke har en autismediagnose. I likhet med barn med autismespektraforstyrrelser, bygger språkopplæringen for disse barna på prinsipper hentet fra anvendt atferdsanalyse. Forelesningen vil ta utgangspunkt i fire caser, og resultater av opplæring basert på anvendt atferdsanalyse for barn med forsinket språkutvikling vil bli presentert. Utviklingstesten PEP-3 og/eller kartleggingsverktøyet VB-MAPP er foretatt før oppstart og etter ca. 1 år med opplæring. Barna har mottatt ca. 5-10 timer discrete trial trening per uke, i tillegg til trening i smågrupper. Veiledning til støttepedagog og/eller barnehage er gitt ca hver 2-3 uke. Trening og resultater vil bli presentert med filmklipp. Mulige årsaker til resultatene vil bli diskutert.