Regulering av tvang og makt – En ønsketenkning?

Rule of law – Wishful Thinking? Exemptions from educational requirements and the use of coercion against persons with intellectual disability

27. apr 201217:00-18:30
Kategori
Ukjent
Format
Poster
Presentør
Kim BergeNasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemning - NAKU 
Abstract
I planlegging av tiltak som kan omfatte bruk av tvang og makt er det viktig å vektlegge variabler som utdannet personale og trenden om velferdspaternalisme. Posteren fokuserer på to forhold relatert til bruk av tvang og makt overfor personer med utviklingshemning i Norge. Det første forholdet fokuserer på den utstrakte bruken av dispensasjoner vedrørende utdanningskravet gitt gjennom kapittel 4A i sosialtjenesteloven (i dag helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9). Det andre forholdet relateres til den femdobbelte økningen av vedtak etter sosialtjenestelovens kapittel 4A-5 tredje ledd, bokstav b og c. Dette i perioden 1999-2008. Våre funn er at bruk av tvang og makt og mangelen på utdannet personale har en nær sammenheng og at den utstrakte bruken av dispensasjoner svekker lov om sosiale tjenester kapittel 4A (i dag helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9). Posteren er en kortversjon av en artikkel som ble publisert i Scandianvian Journal of Disability Research med tittelen Rule of Law – Wishful Thinking?