Strategier for å fremme samtaleferdigheter for elever som bruker ASK

Kategori
Ukjent
Format
Innlegg i symposium
Performers
Jorid Grønnesby  
Abstract
Presentasjonen viser samtaletrening med en gutt med autisme som går i 4.vg. Til tross for massiv trening på lyder har det ikke lykkes å etablere vokal verbalatferd. Imidlertid har han etablert et stort tegnvokabular og han kan både lese og skrive. Håndtegn er hans hovedkommunikasjon. I tillegg benytter han Lightwriter, et kommuniasjonshjelpemiddel der han kan skrive ord og enkle setninger og ved hjelp av et enkelt tastetrykk få ut syntetisk tale. Lightwriter har gjort han i stand til å kommunisere med mennesker som ikke forstår tegn. Samtaletreningen bygger på prinsipper fra Natural Environment Training og vektlegger bruk av Lightwriter for å fremme hans muligheter for samhandling med andre ved overgang til arbeidsplass og integrering ellers i nærmiljøet. Fremlegget vil være praktisk rettet og illustrert med video.