Symposium: Skoleomfattende Positiv Atferdsstøtte og Tiltak.

Måling av implementering og effekter.

28. apr 201209:00-13:00
Storefjellhall 3
Kategori
Ukjent
Format
Symposium
Presentør
Børge Strømgren  
Abstract
Skoleomfattende Positiv Atferdsstøtte og Tiltak er omfattende brukt i USA og er også mye brukt i Norge (PALS, helART). Forskning de siste 10-15 år har vist gode resultater med hensyn på visse mål på elevatferd, gjerne av typen hendelsesrapporter (ODR - Office Discipline Referral) som fylles ut ved uønsket atferd og oppsummeres hver måned. I USA ser de også på antall dager utvisning av elever. Videre måles gjennomføring, eller implementering, av modellen med dertil egnede redskaper. På institutt for atferdsvitenskap ved HiOA har vi sett på mer direkte mål på elevatferd og læreratferd i undervisningen og i pauser. Vi har sett på om innføring av f eks PALS medfører endret lærer-og elevatferd i den retningen intervensjonsområdene postulerer og om oppfatningen av skolemiljøet følger endret atferd. Eksempelvis om lærere anerkjenner ønsket elevatferd mer der de har PALS enn der de ikke har det, og om elevene på skoler som har PALS fremviser mer ønsket atferd enn på de skolene der man ikke har det. Det vil bli gitt eksempler på instrumenter for kartlegging og metoder for observasjon.