Tidligintervensjon: Sammenligning av to prosedyrer i imitasjonsopplæring av en gutt med autisme.

Systematisk forsterkning av promptede responser versus forsterkning av kun korrekte responser.

28. apr 201210:00-10:45
Storefjellhall 2
Kategori
Ukjent
Format
Forelesning
Presentør
Lars Engelsen StrandbakkenHøgskolen i Oslo og Akershus 
Kim LilandNordvoll skole og autismesenter 
Abstract
Innenfor intensiv atferdsanalytisk opplæring er det anbefalt at man i treningssituasjon skal forbeholde tildeling av forsterkende stimuli til korrekte responser. Til tross for dette viser enkelte studier at det overfor svaktfungerende barn kan ha effekt å tildele forsterkende stimuli til promptede forsøk. Som bachelorfordypning i vernepleie studerte vi hvilke effekter systematisk forsterkning av promptede forsøk kan ha innenfor imitasjonsopplæring av en svaktfungerende 6 år gammel gutt med autisme. Funnene som ble gjort antyder at nettopp dette (i tillegg til kontinuerlig forsterkning av korrekte responser) kan ha positiv effekt på barnets læring kontra forsterkertildeling ved kun korrekte responser innenfor imitasjonslæring. Data ble samlet inn ved trial-by-trial registrering og presentasjonen legger vekt på studiets fremgang samt dets resultater.