Universelle tiltak i friminutt og gruppebaserte tiltak på en ungdomsskole
Effekt på elevers samhandlingsmønster i friminutt etter trivselsledere og ART
Performers
Ida Aasen | Høgskolen i Oslo og Akershus | |
Kristina Gundersen | Høgskolen i Oslo og Akershus | |
Camilla Hexeberg | Høgskolen i Oslo og Akershus | |
Ida Martine L'orange Melby | Høgskolen i Oslo og Akershus |
Abstract
Effekten av triveselslederne, en universell intervensjon i friminutter, ble undersøkt på en ungdomsskole høsten 2011. Avhengig variabel var elevers samhandlingsmønster i perioder uten lærerstyrte aktiviteter. Våren 2012 ble gruppeintervensjonen ART iverksatt for noen elever på ett klassetrinn, og det ble sett på om denne hadde innvirkning på elevenes samhandlingsmønster i perioder uten lærerstyrte aktiviteter. I tillegg ble det gjennomført en spørreundersøkelse blant elever og lærere. Det vil bli presentert data fra observasjoner og spørreundersøkelser.