Universelle tiltak i friminutt og gruppebaserte tiltak på en ungdomsskole

Effekt på elevers samhandlingsmønster i friminutt etter trivselsledere og ART

Kategori
Ukjent
Format
Innlegg i symposium
Performers
Ida AasenHøgskolen i Oslo og Akershus 
Kristina GundersenHøgskolen i Oslo og Akershus 
Camilla HexebergHøgskolen i Oslo og Akershus 
Ida Martine L'orange MelbyHøgskolen i Oslo og Akershus 
Abstract
Effekten av triveselslederne, en universell intervensjon i friminutter, ble undersøkt på en ungdomsskole høsten 2011. Avhengig variabel var elevers samhandlingsmønster i perioder uten lærerstyrte aktiviteter. Våren 2012 ble gruppeintervensjonen ART iverksatt for noen elever på ett klassetrinn, og det ble sett på om denne hadde innvirkning på elevenes samhandlingsmønster i perioder uten lærerstyrte aktiviteter. I tillegg ble det gjennomført en spørreundersøkelse blant elever og lærere. Det vil bli presentert data fra observasjoner og spørreundersøkelser.