Universelle tiltak i friminutt og gruppebaserte tiltak på en ungdomsskole
En observasjonsstudie av effekt på elevers samhandlingsmønster i friminutt etter trivselsledere og ART
27. apr 201217:00-18:30
Presentør
Kristina Gundersen | ||
Ida Aasen | ||
Ida Martine L'orange Melby | ||
Camilla Hexeberg |
Abstract
Det som betegnes som atferdsproblemer er et stadig tilbakevendende tema i den norske skolen. En rekke skolebaserte programmer har vist seg effektive og mange skoler har tatt i bruk universelle intervensjoner som verktøy for å redusere uønsket atferd, styrke elevenes og de ansattes prososiale kompetanse. Slike universelle intervensjoner evalueres vanligvis ved oppsummering av regelbrudd gjennom hendelsesrapporter eller andre avvikssystemer. Direkte observasjon av elevatferd i og utenfor undervisning brukes sjeldent som evalueringsgrunnlag ved universelle intervensjoner. Vi foretok en observasjon av forekomst av ønsket og uønsket elevatferd utenfor undervisning på en ungdomsskole. Observasjonsstudien hadde til hensikt å kartlegge skolemiljøet utenfor undervisningen, samt å vurdere effekten av en universell intervensjon (Trivselsledere) og en gruppefokusert intervensjon (adaptert Agression Replacement Training (aART)). Kartleggingen ble gjort ved hjelp av et direkte observasjonsskjema (SW-OBS), som er et verktøy for å kunne observere og predikere forekomst av atferdsproblemer i skolemiljøet.