Vis meg hva som skal skje!

Grafisk verbal atferd på alvor

Kategori
Ukjent
Format
Innlegg i symposium
Performers
Inger Lamache  
Abstract
Mennesker med autisme som har lite eller manglende verbal atferd lever ofte liv der store omveltninger skjer uten at de får informasjon og derved muligheten til å forberede seg. Det er tankevekkende at de personer som selv har dårligst forutsetninger for å innhente informasjon og finne ut av sammenhenger ofte er de som får minst informasjon av omgivelsene. Presentasjonen gir praktiske eksempler på hvordan grafiske hjelpemidler kan brukes til å informere om framtidige hendelser og oppgaver som: -forventninger og gjøremål i løpet av aktivitet/dag/uke, gangen i nye arbeidsoppgaver som inneholder lengre atferdskjeder -uventet/sjeldent forekommende framtidige hendelser og store endringer i livssituasjonen, Videre gis praktiske eksempler på bruk av grafiske hjelpemidler til å forklare sammenhenger og angi forventet atferd og hensiktsmessige strategier for å takle nye eller utfordrende situasjoner.Eksemplene er hentet fra elever ved Nordvoll skole og autismesenter, alle har en diagnose innenfor autismespekteret og alderspennet er fra 6-19 år. Funksjonsnivået er varierende, men elevene har til felles at de har lite eller ikke noe talespråk og at de nyttiggjør seg grafiske kommunikasjonshjelpemidler. Presentasjonen er praksisrelatert og henvender seg til nærpersonene rundt brukere av grafisk kommunikasjon/visuell nonvokal verbalatferd. Det kreves ingen forkunnskaper.