Etablering av lese- og skriveferdigheter

Kategori
Praktisk
Format
Innlegg i symposium
Performers
Inger Karin AlmåsHøgskolen i Oslo og Akershus 
Abstract
Lesing er en viktig ferdighet både i skolesammenheng og i dagligdagse situasjoner. Leseopplæring kan også være et nyttig hjelpemiddel i taletrening. I presentasjonen vil det bli fokusert på leseopplæring for en gutt på 5 år med diagnosene autisme og utviklingshemning. Opplæringen ble gjennomført i barnehagen. Det vil bli en gjennomgang av progresjon og resultater i leseopplæringen fra etablering av matching ferdigheter (matching av bokstaver og ordbilder), lydering av enkelt bokstaver, gi riktig bokstav til trener på forespørsel, lesing av to bokstaver hvor det gradvis ble økt til fem bokstaver og matching av riktig ord til riktig bilde. Under alle trinnene ble det vekslet mellom snakker og lytter atferd i tillegg til skriveopplæring.