Kan man ved hjelp av en voksen modell etablere nonsens setningsstruktur hos vanligfungerende barn

Kategori
Praktisk
Format
Innlegg i symposium
Performers
Mette SørensenHøgskolen i Oslo og Akershus 
Svein Eikeseth  
Abstract
Det hevdes at en atferdsanalytisk forståelse av verbalatferd forutsetter at all atferd etableres gjennom eksplisitt forsterkning. Dette er en feilaktig fremstilling av atferdsanalysen. En atferdsanalytisk forståelse innebærer at verbalatferd kan etableres bl.a. ved hjelp av modellering og i fravær av eksplisitt forsterkning (Schlinger 1995). I følge Palmer (1996) er ”parity” en viktig forsterker i språktilegnelsen. Parity innebærer den automatiske forsterker som oppstår når man hører sin egen stemme si det samme som en modell har sagt. Det foreligger noen studier som har vist at barn kan tilegne seg verbalatferd ved hjelp av modellering (Wright 2006; Whitehurst et al., 1974; Østvik, Eikeseth, & Klintwall, 2012). Det er imidlertid uklart om påvist endring i verbalatferd skyldes endring av stimuluskontroll eller om barna faktisk har lært en ny atferd. Dette fordi den nye språkstrukturen eksisterete fra før i barnas språkkultur. I denne studien har vi etablert en grammatikalsk form som ikke eksisterer fra før i barnas språkkultur. Etablering av denne språkstrukturen innebærer således at barna har tilegnet seg ny verbalatferd som et resultat av modellering. Designen var en multippel baseline design på tvers av deltagere. Deltagerne var tre vanlig fungerende barn på litt over 3 år.